Porady podatkowe
09.03.2015

Podpis a deklaracja elektroniczna

Od kilku lat podatnicy mają możliwość złożenia swojego rocznego rozliczenia przez internet. Takie ułatwienie jest bardzo przydatne dla wielu osób, ale istnieje też duży odsetek osób, które uważa, że sposób ten nie jest do końca zgodny z prawem, bo nie można się na nim podpisać. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak to jest z tym podpisem.

Jak złożyć elektroniczny PIT?

Najpierw zaczniemy od przypomnienia, w jaki sposób można złożyć swoją deklaracją drogą elektroniczną. Otóż potrzebujemy do tego specjalnego programu, który możemy znaleźć na stronie Ministerstwa Gospodarki. Z początkiem każdego roku dzienniki oraz gazety ekonomiczne zamieszczają też płyty z programem, abyśmy nie musieli długo szukać go w internecie. Program instalujemy na komputerze, a następnie, po jego uruchomieniu, wypełniamy swój profil. Wpisujemy do niego wszystkie nasze dane osobiste czyli imiona i nazwisko, adres zameldowania, datę i miejsce urodzenia, a także numer PESEL. Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej zniesiono konieczność wpisywania numeru NIP do formularza – nawet nie musimy go posiadać. Po wpisaniu danych do programu zapisujemy je.

W programie znajdziemy listę wszystkich formularzy, które pozwolą nam dokonać rozliczenia oraz dodatkowych odliczeń. Wybieramy odpowiedni (dla osób fizycznych jest to formularz PIT-37), a program automatycznie eksportuje nasze dane do formularza. Jedyne co musimy wpisać to kwotę przychodów i dochodów z ostatniego roku. Po jego wypełnieniu wysyłamy formularz. Program zażąda od nas potwierdzenia naszej tożsamości. W tym celu wystarczy, że w odpowiednim polu wpiszemy kwotę przychodu za poprzedni rok podatkowy (czyli rozliczając się za rok 2014, wpisujemy kwotę przychodu z roku 2013). I tutaj właśnie pojawia się kwestia sporna – w formularzu elektronicznym nie mamy możliwości podpisania się.

Potwierdzenie danych

Kiedyś, gdy jeszcze nie było możliwości składania swoich deklaracji drogą elektroniczną, trzeba było udać się do Urzędu Skarbowego i tam podpisać formularz osobiście. Jeśli składała go za nas osoba upoważniona, trzeba było napisać pozwolenie na złożenie deklaracji przez inną osobę niż my. Jednak nasz podpis na dokumencie był potwierdzeniem, że to właśnie my go złożyliśmy i wypełniliśmy. Teraz, gdy nie mamy możliwości podpisania się w wersji elektronicznej, pozostaje pytanie o potwierdzenie danych. Kwota przychodu za poprzedni rok podatkowy jest równoważna z podpisem, który kiedyś składaliśmy. Z założenia tylko my mamy dostęp do tego rodzaju dokumentów, dlatego wpisując właściwą kwotę, potwierdzamy prawdziwość danych – tłumaczą specjaliści z biura rachunkowego kognitariat.pl. Jeśli jednak nie wierzymy w bezpieczeńtwo naszych danych, zawsze możemy wydrukować wypełniony PIT, podpisać go osobiście i wysłać lub zanieść do Urzędu Skarbowego – dodają specjaliści.

Skąd Urząd wie, że to naprawdę my?

Sceptycy uważają, że bardzo łatwo jest podrobić dokumenty elektroniczne. Dodatkowo zastanawiają się, skąd Urząd Skarbowy wie, że to właśnie my wysyłamy dokument. Urząd Skarbowy posiada bazę wszystkich podatników, a każdy z nich posiada swoją historię. Tak więc po wpisaniu kwoty przychodu za rok poprzedni, Urząd Skarbowy jest zweryfikować naszą tożsamość. Potwierdzenie autentyczności (a zatem swoisty podpis), dokonuje się w tym przypadku poprzez wcześniej wymienione 6 informacji dotyczących składającego deklaracje: numer NIP lub numer PESEL, imię (pierwsze), nazwisko, data urodzenia, kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za poprzedni rok, albo wartość “0” (zero), w przypadku gdy za rok poprzedni nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku.

Dodatkowe zabezpieczenia

Wysyłając formularz możemy być pewni, że nasze dane nie wyciekną do sieci. Otóż program, z pomocą którego wypełniamy PIT, posiada zabezpieczenie w postaci szyfrowania. Oznacza to, że podczas przesyłania dokumentacji, nasze dane zostają zaszyfrowane, a tym samym dostęp do nich jest niemożliwy. Bezpieczniejsze jest też podanie kwoty przychodu, niż przesyłanie wzoru podpisu.

Z możliwości rozliczania się on-line mogą korzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy. Bez względu na to, skąd czerpiemy nasze zarobki, możemy dokonać rozliczenia. Dzięki temu oszczędzamy nasz cenny czas i nie musimy planować wyprawy do Urzędu Skarbowego. Jeśli nie wiemy jak prawidłowo wypełnić PIT, zawsze możemy skorzystać z usług biura rachunkowego.